,

أصبحت قرية العدوة قطاع غزة مصر بعد فرض الحصار عليها

40 المشاهدات٢٠١٩-٠٧-١٩ ٠٥:٤٦:٠٩
الإعلانات
# قرية العدوه ....
قطاع غزة المصرى 💔

لو حضرتك من قرية العدوة فانت من بعد وفاة الدكتور مرسى إلى يومنا هذا علشان تدخل بلدك أو تخرج منها محتاج تتفتش تفتيش ذاتى بطريقة مهينة .. وعادى جدا إنك تتعرض لاهانات وانتهاكات وتحقيقات لاكتر من نص ساعه وساعه علشان تقدر تدخل أو تخرج من بلدك وتروح جامعتك أو شغلك مثلا .. ولو دكر ابقى افتح بوقك بقى علشان تروح ورا الشمس لمجرد إنك عاوز تتعامل معامله آدميه بس مش أكتر !

العدوه بقالها شهر أو أكتر تحت حصار بشع من قوات الأمن .. أول ما اقتحموا القرية كانوا بينزلوا الستات إللى واقفه فى البلكونات تتفرج من بيوتهم ويركعوهم على رجلهم فى الشارع ويخشوا يقلبوا أى فلوس أو ذهب من بيوت الناس ديه .. ناهيك عن أن أى راجل كانوا بيلمحوه كان بيتاخد من غير أى تفاهم ومن غير كشف هوية أو حتى اشتباه .. اللى هو انت بتتمشى فى الشارع فى بلدك ليه يا كلب، طب تعالى !

خلال الحصار ممنوع أى مركبة تركن قدام البلد .. فحضرتك لو راجع من الزقازيق هينزلك على أول البلد وتاخدها مشى انت بقى لحد جوا ده فى حالة ان الباشا وافق يعديك بعد ما خلص تحقيق وتفتيش وشوية إهانات كده عالماشى...

مؤخرا بقى فيه استثناء وتهاون فى التفتيش مع السيدات والبنات شويه وكله بمزاج الباشا برضوه .. يفتش مش يفتش يعديك مش يعديك .. كله بالمزاج !

خد بال حضرتك ده من على مدخل البلد بس .. عاوزك تتخيل الوضع المزرى اللى جوا البلد هيكون عامل ازاى دلوقتى.. تخيلت !
أهالى العدوة عايشين فى القرف ده ما يزيد عن شهر لحد دلوقتى..

وللحديث بقية...

قد يعجبك ايضاً

الحلقة 145 شاهد لحظة تصالح بامسي وارطغرل السرطانُ ينهشُ جسدَ "أسماء الأسد"..تدهورٌ حادٌّ في صحة "سيدة البراميل" أسرة سعودية تعاقب «خادمة فلبينية» بتقييدها في شجرة تأييد الإعدام بحق 17 مواطنا في قضية «تفجير الكنائس»

تصفح المزيد!

اغلق
محمد بن سلمان يدفع المسلمين لمقاطعة الحج لإستخدامه أموال العائد من الحج فى التآمر على المسلمين